www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:



Urodziny Terminalu

 
W marcu Terminal 2 na warszawskich Okęciu będzie obchodził pierwsze urodziny. Przychodził na świat długo i bólach, a kiedy w końcu się pojawił, nikt już nie miał ochoty na świętowanie tej okazji. Terminal został oddany do użytku prawie dwa lata po planowanym terminie, a jego budowa od początku naznaczona była licznymi problemami – od opóźnienia w rozpoczęciu budowy, które ostatecznie nastąpiło maju 2004 r., przez kilkakrotne renegocjacje ceny inwestycji, zmianę wykonawcy i terminu ukończenia budowy, po kłopoty z uzyskaniem zgody od straży pożarnej na uruchomienie i użytkowanie obiektu. Nie trzeba chyba przypominać, że w obliczu stale rosnącej liczby pasażerów potrzeba nowego terminalu, zwiększającego przepustowość lotniska do 10 milionów pasażerów rocznie, była paląca (zwłaszcza, że do tej pory lotnisko mogło obsłużyć zaledwie 3,5 miliona osób w ciągu roku).
Rozbudowa Okęcia obejmowała wzniesienie Terminalu 2, dwóch pirsów z 21 stanowiskami kontaktowymi oraz ulokowanej w północnej części pirsu wieży kontroli lotów. Dzięki tej inwestycji lotnisko zyskało 110 tysięcy m² powierzchni, czyli ponad dwa razy więcej niż wynosi powierzchnia pierwszego terminalu. Lokalizacja nowej części portu została wyznaczona tak, by umożliwić efektywną obsługę płyty lotniskowej, a pasażerom zapewnić szybki i łatwy dostęp do samolotów.

Projekt rozbudowy lotniska przygotowało konsorcjum polskiego Budimeksu i hiszpańskich firm Ferrovial Agroman i Estudio Lamela.
Fasada terminalu i pirsów, czyli przedłużeń głównej hali, od których odchodzą rękawy – kryte przejścia, którymi można się bezpośrednio przedostać na pokład samolotu – jest w całości przeszklona. Nadaje to budynkowi wrażenie lekkości i transparentności, zapewnia dostęp naturalnego światła oraz kontakt wzrokowy między poszczególnymi strefami wnętrza i sprawia, że wnętrze i zewnętrze płynnie się przenikają. Najbardziej charakterystycznym elementem nowego budynku jest dach z wyeksponowaną konstrukcją ze stalowych rur, na których wsparte są blachownice. Zastosowany tu układ konstrukcyjny zabezpiecza przed tzw. katastrofą postępującą – nawet, jeśli zniszczeniu ulegnie któraś z podpór, pozostałe zachowują stabilność i budynkowi ni grozi zawalenie. Kolejną zaletą nowego terminalu jest zapewnienie możliwości dalszej jego rozbudowy, w przypadku, gdy liczba pasażerów znacząco wzrośnie.

Zadaniem, z jakim musieli się zmierzyć projektanci, było również zapewnienie sprawnej komunikacji wewnątrz obiektu i łatwego dostępu do samolotów oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa. Pojawiły się więc systemy monitoringu i kontroli pasażerów oraz system przeciwpożarowy. Ten ostatni nastręczał jednak sporych problemów – długo nie spełniał wymogów kontroli straży pożarnej, przez co opóźniało się udostępnienie terminalu pasażerom. Niezbędne było wprowadzenie poprawek, ale ostatecznie straż pożarna i nadzór budowlany zezwoliły na użytkowanie nowej hali odlotów warszawskiego Okęcia. Dzięki temu udało się uniknąć kompromitacji na skalę międzynarodową – gdyby terminal nie został oddany w marcu 2008 r., wstępująca do strefy Schengen Polska byłaby jedynym unijnym krajem, którego główne lotnisko nie jest przystosowane do obsługi ruchu w granicach Wspólnoty. To z kolei oznaczałoby to, że obywatele UE nadal staliby w kolejkach i legitymowali się Straży Granicznej jak goście spoza Wspólnoty.

Budowa nowego terminalu nie zakończyła modernizacji Okęcia. W listopadzie 2008 r. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) przedstawiło plan dalszych inwestycji na głównym warszawskim porcie lotniczym. Do 2011 r. ma zostać odnowiona nawierzchnia płyt postojowych, drogi kołowania i startowe. Ma też powstać płyta do odladzania samolotów oraz drogi szybkiego zjazdu z pasów. W planach jest też budowa biurowca i hotelu, którego projekt zostanie wyłoniony w trwającym już konkursie. PPL zapowiada również budowę półtorakilometrowej linii kolejowej, dzięki której możliwa będzie szybka komunikacja z centrum Warszawy.







Komentarze:
Dodaj komentarz do artykułu »

 



Piotr Kluj i Paweł Litwinowicz rozbudowują kostkę. Piotr Kluj i Paweł Litwinowicz zaprojektowali rozbudowę domu...
Dolce Villa – apartament z ogródkiem. „Dolce Villa jest świetną opcją dla osób, które...
Leśna Willa z Biura Architektonicznego Barycz i Saramowicz. Leśna Willa, zbudowana w podwarszawskim Izabelinie według projektu...
Muzeum II Wojny Światowej otwarte. „Muzeum II Wojny Światowej stanie się unikalną i...
Ratusz Marszałkowski w Krakowie – pierwszy eko-urząd. Ratusz Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Krakowie ma się...
Dom w Tarnowskich Górach . Dom w Tarnowskich Górach powstał według projektu biura...
Promenada po metamorfozie. Promenada stanęła przy ulicy Ostrobramskiej w Warszawie w...
Rudy Dom w Rudach. Rudy Dom w Rudach – to najpiękniejszy w...
KGHM Cuprum Centrum Badawczo-Rozwojowe – wzorcowa modernizacja. KGHM Cuprum Centrum Badawczo-Rozwojowe powstało na terenie dawnego...
Dom letniskowy z pracowni Exterio . Dom letniskowy z pracowni Exterio jest wyjątkowo położony:...
Dom Lokalny z nagrodą World Architecture Community. Dom Lokalny – to projekt Eweliny Jaskulskiej, założycielki...
Centrum Biznesu w Opolu. Centrum Biznesu w Opolu zbudowała Fundacja Rozwoju Śląska...
Sun Garden - dom energooszczędny od Menthol Architekci. Fot. Marcin Czechowicz Sun Garden to kompaktowy i energooszczędny...
Siedziba firmy Geze – biurowiec przyjazny. Siedziba firmy Geze w Warszawie składa się z...
Kamienica Pańska – współczesny zabytek. Kamienica Pańska – to nowy apartamentowiec, wzniesiony na...
Dom w Świerklańcu. Dom w Świerklańcu powstał jako alternatywa dla raczej...
X2 Boutique Office – kameralny biurowiec. X2 Boutique Office jest dziełem biura Projekt Polsko...
Dom w Chruszczobrodzie od Górnik Architects . Dom w Chruszczobrodzie – to właściwie trzy budynki,...
Renowacja georgiańskiej kamiency - Londyn. Powstały przy londyńskiej Curtain Road w rejonie Shoreditch...
Przebudowa domu – kostki projektu mmoa. Przebudowa domu – kostki, na którą zdecydowali się...
Kapliczka w Bronowicach- Kraków. Śląscy architekci z biura MedusaGroup zmierzyli się z...
The Tides – nowy nad Wisłą. The Tides – nowy stołeczny budynek mieszkalno-biurowy oddany...
Kaplica Suvela - Espoo. Fińskie biuro OOPEAA projekt kaplicy wraz z przylegającym...
Kopernika 21 – biurowiec plomba. Kopernika 21 – to niewielki budynek biurowy, który...
Sierakowskiego 5 – brama do Portu Praskiego. Sierakowskiego 5 – to apartamentowiec, który powstał na...
Pracownia Przybyła - Foryś dla Dąbrowskich Wodociągów. Pracownia Przybyła – Foryś, czyli Małgorzata Przybyła i...
Dwa bliźniaki - Bratysława. Działka o powierzchni 660 metrów kwadratowych, na której...
Art Walk – mała architektura dla sztuki. Art Walk - to obiekt nietypowy dla polskich...
Dom w Kobylance. Znajdujący się w bliskim sąsiedztwie Dom w Kobylance...
Panorama House - Aichi. Panorama House powstał na terenie Prefektury Aichi znajdującej...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A


Przestrzeń złapana w sieci | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Polityka prwatności | Kontakt