www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:



Kamieniem w zmysły

 
„Góry, kamień, woda. Budowanie w skale, budowanie ze skały, w zboczu góry, wewnątrz góry – jak przełożyć na język architektury te skojarzenia, związek między nimi, zmysłowość?” – to pytanie, które nurtowało Petera Zumthora, kiedy zaczynał prace nad projektem budynku łaźni termalnych w szwajcarskim Vals. Budynku, który stał się symbolem symbiotycznego niemal związku między architekturą a naturą.

Zaprojektowane przez Zumthora i otwarte w 1996 r. SPA powstało nad jedynymi źródłami termalnymi w kantonie Graubünden i zastąpiło poprzednie, przylegające do hotelu łaźnie wybudowane w latach 1962-70, które nie spełniały współczesnych standardów i wymagałyby rozbudowy i gruntownej modernizacji. W tej sytuacji władze miasta zdecydowały się ogłosić konkurs na projekt nowego obiektu. Wzniesiony według zwycięskiej koncepcji Zumthora budynek jest całkowicie niezależny od hotelu, łącząc się z nim jedynie podziemnym korytarzem. Operuje też zupełnie innym językiem architektonicznym niż obiekty z lat 60-tych ubiegłego wieku – skupia się przede wszystkim na kontekście oraz stworzeniu relacji z pierwotną naturą i krajobrazem szwajcarskich Alp. Zamiarem architekta było nawiązanie jego formą do jaskini lub kamieniołomu. Dlatego masywny obiekt, wzniesiony na zboczu góry, jest w niej częściowo wydrążony, a do jego budowy użyto wydobywanego w lokalnym kamieniołomie gnejsu. Płyty skalne są podstawowym elementem konstrukcji projektu – nie stanowią wyłącznie okładziny elewacji, ale, ułożone warstwa po warstwie, tworzą ściany, podłogi i dach budynku. W sumie użyto około 60 tysięcy płyt o różnym wykończeniu powierzchni – od łupanej, przez ciętą i szlifowaną po polerowaną. Dzięki swojej formie i materiałowi, budynek łaźni sprawia wrażenie, jakby istniał tam „od zawsze” i był znacznie straszy niż okoliczne zabudowania. Jego związek z naturalnym otoczeniem podkreśla również dach porośnięty trawą i kwiatami, którymi usiane są alpejskie łąki.

Proces, który doprowadził do powstania ostatecznego projektu łaźni, daleko wykraczał poza czysto architektoniczne kwestie. Jak wspomina Zumthor, był odkrywaniem i cierpliwym poszukiwaniem, u których podstawy leżała fascynacja mistycyzmem kamiennego świata. Dopiero kiedy wstępna koncepcja była właściwie gotowa, architekci odwiedzili stare łaźnie w Budapeszcie, Istambule i Bursie i wtedy zrozumieli, dlaczego od początku narzucały im się wizje obiektu archaicznego – „najwidoczniej drzemały w wirtualnej, archetypicznej świadomości”. W budynku term nie pojawiają się typowe dla obiektów SPA nowinki technologiczne, gry wodne, strumienie, wodospady czy zjeżdżalnie. Panuje tu pełne ciszy skupienie, a na pierwszym miejscu stawiane jest doświadczenie kąpieli, rozumianej jako oczyszczenie oraz odprężenie poprzez uczucie otaczającej ciało wody i fizyczny kontakt z prymitywnym kamieniem. Całość została pomyślana tak, by umożliwić gościom odkrywanie i doświadczanie antycznego, rytualnego podejścia do kąpieli.

W termach w Vals pełnię wyrazu znalazło tak charakterystyczne dla Zumthora skupienie na zmysłowym odczuwaniu architektury i budowaniu nastroju. Połączenie mroku i światła, refleksów, jakie tworzy ono na wodzie i w nasyconym parą powietrzu, odgłos nieustannie buzującej wody, odczucie ciepłego kamienia na nagiej skórze mają wprowadzić gości w świat niezwykłych, fizycznych i duchowych doznań. Układ otwartych i zamkniętych przestrzeni, przypominających wydrążony w skale labirynt jest wyreżyserowaną przez architekta ścieżką, wyznaczającą szlak, który prowadzi kąpiących się przez pewne określone punkty, ale jednocześnie pozwala im na samodzielne eksplorowanie innych pomieszczeń. W każdym z nich precyzyjnie określona perspektywa odsłania albo zasłania widoki na inne pomieszczenia, wśród których są między innymi basen ognisty, lodowy, kwiatowy, grota parowa, a także basen muzyczny, gdzie w czasie kąpieli można słuchać muzyki skomponowanej przez Fritza Hausera. „Meander łączy wewnętrzną przestrzeń, tworząc spokojnie pulsujący rytm. Przemieszczanie się w tej przestrzeni jest jak odkrywanie. Poruszasz się jak w lesie. Każdy szuka swojej ścieżki.” (Zumthor)

Jednocześnie, w mistycyzmie i magicznej atmosferze nie ma miejsca na przypadek. Wszystkie elementy – począwszy od układu i wystroju poszczególnych pomieszczeń, a skończywszy na najdrobniejszych detalach – muszą być idealnie dopasowane, by razem tworzyć harmonijną całość. Zumthor jest bowiem architektem, który celebruje architekturę, dba o precyzyjne dopracowanie każdego szczegółu, twierdząc, że budynek musi być jak mistrzowskie dzieło rzemiosła.







Komentarze:
Dodaj komentarz do artykułu »

 



Piotr Kluj i Paweł Litwinowicz rozbudowują kostkę. Piotr Kluj i Paweł Litwinowicz zaprojektowali rozbudowę domu...
Dolce Villa – apartament z ogródkiem. „Dolce Villa jest świetną opcją dla osób, które...
Leśna Willa z Biura Architektonicznego Barycz i Saramowicz. Leśna Willa, zbudowana w podwarszawskim Izabelinie według projektu...
Muzeum II Wojny Światowej otwarte. „Muzeum II Wojny Światowej stanie się unikalną i...
Ratusz Marszałkowski w Krakowie – pierwszy eko-urząd. Ratusz Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Krakowie ma się...
Dom w Tarnowskich Górach . Dom w Tarnowskich Górach powstał według projektu biura...
Promenada po metamorfozie. Promenada stanęła przy ulicy Ostrobramskiej w Warszawie w...
Rudy Dom w Rudach. Rudy Dom w Rudach – to najpiękniejszy w...
KGHM Cuprum Centrum Badawczo-Rozwojowe – wzorcowa modernizacja. KGHM Cuprum Centrum Badawczo-Rozwojowe powstało na terenie dawnego...
Dom letniskowy z pracowni Exterio . Dom letniskowy z pracowni Exterio jest wyjątkowo położony:...
Dom Lokalny z nagrodą World Architecture Community. Dom Lokalny – to projekt Eweliny Jaskulskiej, założycielki...
Centrum Biznesu w Opolu. Centrum Biznesu w Opolu zbudowała Fundacja Rozwoju Śląska...
Sun Garden - dom energooszczędny od Menthol Architekci. Fot. Marcin Czechowicz Sun Garden to kompaktowy i energooszczędny...
Siedziba firmy Geze – biurowiec przyjazny. Siedziba firmy Geze w Warszawie składa się z...
Kamienica Pańska – współczesny zabytek. Kamienica Pańska – to nowy apartamentowiec, wzniesiony na...
Dom w Świerklańcu. Dom w Świerklańcu powstał jako alternatywa dla raczej...
X2 Boutique Office – kameralny biurowiec. X2 Boutique Office jest dziełem biura Projekt Polsko...
Dom w Chruszczobrodzie od Górnik Architects . Dom w Chruszczobrodzie – to właściwie trzy budynki,...
Renowacja georgiańskiej kamiency - Londyn. Powstały przy londyńskiej Curtain Road w rejonie Shoreditch...
Przebudowa domu – kostki projektu mmoa. Przebudowa domu – kostki, na którą zdecydowali się...
Kapliczka w Bronowicach- Kraków. Śląscy architekci z biura MedusaGroup zmierzyli się z...
The Tides – nowy nad Wisłą. The Tides – nowy stołeczny budynek mieszkalno-biurowy oddany...
Kaplica Suvela - Espoo. Fińskie biuro OOPEAA projekt kaplicy wraz z przylegającym...
Kopernika 21 – biurowiec plomba. Kopernika 21 – to niewielki budynek biurowy, który...
Sierakowskiego 5 – brama do Portu Praskiego. Sierakowskiego 5 – to apartamentowiec, który powstał na...
Pracownia Przybyła - Foryś dla Dąbrowskich Wodociągów. Pracownia Przybyła – Foryś, czyli Małgorzata Przybyła i...
Dwa bliźniaki - Bratysława. Działka o powierzchni 660 metrów kwadratowych, na której...
Art Walk – mała architektura dla sztuki. Art Walk - to obiekt nietypowy dla polskich...
Dom w Kobylance. Znajdujący się w bliskim sąsiedztwie Dom w Kobylance...
Panorama House - Aichi. Panorama House powstał na terenie Prefektury Aichi znajdującej...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A


Przestrzeń złapana w sieci | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Polityka prwatności | Kontakt