www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:


Refleksja i megastruktura

 
W 2010 roku minęło 50 lat od ogłoszenia manifestu grupy metabolistów – najważniejszego bodaj ruchu w historii powojennej architektury Japonii. Nie dziwi więc decyzja American Institute of Architects o przyznaniu Złotego Medalu w 2011 r. jednemu z twórców tego nurtu – Fumihiko Makiemu.

AIA Gold Medal wręczany jest co roku jako najwyższe amerykańskie wyróżnienie przyznawane indywidualnemu twórcy w dowód uznania za osiągnięcia życia – zarówno na płaszczyźnie praktyki architektonicznej, jak i teorii architektury. Maki – jako 67 laureat tej nagrody – dołączył do takich twórców, jak Thomas Jefferson, Frank Lloyd Wright, Louis Sullivan, Renzo Piano, I.M. Pei, Cesar Pelli, Santiago Calatrava i ubiegłoroczny laureat, Peter Bohlin.

Fumihiko Maki jest jednym z najwybitniejszych żyjących architektów japońskich. Urodził się w 1928 r. w Tokio i tam też spędził większość życia. Edukację architektoniczną rozpoczął w Instytucie Badawczym Kenzo Tange na tamtejszym Uniwersytecie (1948-52), a następnie kontynuował studia architektoniczne w Stanach Zjednoczonych na Cranbrook Academy of Art (1953) oraz Harvard Graduate School of Design (1954). Po ukończeniu nauki pracował w biurze Skidmore Owings and Merrill w Nowy Jorku (1954-55) i współpracował z Josepem Lluisem Sertem (Sert, Jackson and Associates, 1955-58) w Cambridge, aż w końcu, w 1965 r., założył w Tokio własną pracownię – Fumihiko Maki and Associates – którą prowadzi do dziś. Wykładał na uniwersytetach w Waszyngtonie i na Harvardzie, a także – gościnnie – na wielu uczelniach europejskich. Obecnie uczy na Uniwersytecie Keio w Fujisawie (prefektura Kaganawa), dla którego w 1990 r. zaprojektował kampus. W 1993 r. otrzymał nagrodę Pritzkera.

Maki znany jest ze swoich prac architektonicznych i urbanistycznych, a także bogatego dorobku teoretycznego. Karierę rozpoczął jako współzałożyciel – obok Kisho Kurokawy, Kiyonari Kikutake, Masato Otaki i Kiyoshi Awazu – i członek grupy metabolistów. Zawiązała się ona w 1958 r., początkowo jako zespół roboczy pracujący nad przygotowaniem Światowej Konferencji Projektowania w Tokio w 1960 r., kiedy to przedstawiła swój manifest. Metaboliści głosili nieaktualność tradycyjnych, sztywnych form architektonicznych i urbanistycznych, które zbyt szybko się starzeją i przestają odpowiadać na potrzeby użytkowników. W zamian proponowali elastyczne i modyfikowalne struktury modułowe, dające nieskończone możliwości manipulacji przestrzenią. Postulowali też wprowadzanie nowoczesnych technologii, łącząc je z wiarą w architekturę organiczną i wartości humanistyczne.

Działając w nurcie metabolizmu, Fumihiko Maki interesował się w przede wszystkim przedefiniowaniem sposobu myślenia o projektowaniu urbanistycznym na wielką skalę oraz integracją architektury i urbanistyki. Jako pierwszy sformułował pojęcie megastruktury, czyli potężnej ramy obejmującej wszystkie funkcje miasta – niezależne systemy, które mogą się indywidualnie rozwijać lub zanikać bez wpływu na pozostałe. Idea ta była obecna nie tylko w pracach jego kolegów z grupy, ale także pojawiała się w koncepcjach Archigramu czy Paula Rudolpha.
Po podróży po Europie, zafascynowany przestrzenną organizacją osadnictwa na wybrzeżu Morza Śródziemnego, Maki zaczął realizować ideę „form kolektywnych” – elastycznych organizacji miejskich o ludzkiej skali, w których części i całość funkcjonują niezależnie, ale pozostają zespolone poprzez różnego rodzaju łączniki. Swoje badania na ten temat podsumował w opublikowanej w 1964 r. książce „Investigations in Collective Form”. Zasada ta została zrealizowana w najbardziej znanym wczesnym projekcie Makiego – Hillside Terrace w Tokio, budowanym w szczęściu etapach od 1969 do 1992 r. To zespół mieszkaniowo-komercyjny łączący intymną, ludzką skalę zabudowy, pasaże umożliwiające pieszym komfortowy dostęp do sklepów i przestrzeni wspólnych, strefy buforowe oraz prywatność, którą zapewnia ulokowanie mieszkań na wyższych poziomach budynków. Realizacja Hillside Terrace jest rzadkim przykładem konsekwentnego, długoterminowego i planowego rozwoju dużej działki w stolicy Japonii.

Projekty Fumihiko Makiego charakteryzuje przywiązanie do estetyki modernizmu przy jednoczesnym skupieniu się na doświadczeniach użytkowników – bez względu na skalę i funkcję obiektu, architekt zawsze stara się w optymalnym stopniu odpowiadać na ich indywidualne potrzeby. Efektem 50 lat badań i rozwijania słownika form modernistycznych są budynki innowacyjne pod względem technologicznym, pozornie proste, zachowujące subtelną równowagę pomiędzy lekkością a dostojeństwem. Charakterystyczne jest też dla nich kolażowe zestawianie różnorodnych form, brył abstrakcyjnych z podstawowymi – kulami, stożkami, sześcianami, asymetryczne kształtowanie przestrzeni i fragmentaryzacja kompozycji, a także łączenie nowoczesnych technologii i materiałów z inspiracjami tradycyjną architekturą japońską i rzemiosłem. Cechy te można zauważyć zarówno w jego projektach obiektów kulturalnych, edukacyjnych i mieszkalnych, jak też biurowych, komercyjnych i sportowych.
Fumihiko Maki stara się również osadzać swoje budynki w kontekście miejsca, w którym powstają. Doskonałym tego przykładem jest gmach Centrum Mediów Wacoal w Tokio (1985), czyli Spiralny Budynek, którego elewacje odzwierciedlać mają heterogeniczny kontekst miejski stolicy Japonii, a przy tym – podobnie jak pawilon TEP’IA (1989) – są hołdem dla architektury XX wieku oraz sztuki kubistów. Tendencja ta jest również widoczna w obiekcie Narodowego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Kioto (1986), którego fasada tworzy ortogonalny wzór nawiązujący do tradycyjnej siatki miasta, a także symetrii charakteryzującej sąsiednią, neoklasycystyczną zabudowę.

W uzasadnieniu decyzji AIA Toshiko Mori, długoletni przyjaciel Makiego, napisał: „Fumihiko Maki stworzył unikatowy modernistyczny styl, naznaczony jakością i elegancją, które odzwierciedlają jego japońskie korzenie. To, co najbardziej nam imponuje, to niezmienna jakość jego prac oraz mistrzowskie budowanie trudnej do opisania atmosfery. Jego budynki są jak cichy moment refleksji”.

Wybrane realizacje:

Zespół mieszkaniowo-usługowy Hillside Terrace (fazy I-VI), Tokio, 1969-92
Szkoła podstawowa Kato Gakuen, Numazu (Japonia), 1972
Muzeum Sztuki Iwasaki, prefektura Kagoshima (Japonia), 1979
Miejska sala sportowa, Fujisawa (Japonia), 1984
Centrum Mediów Wacoal (Spiralny Budynek), Tokio, 1985
Muzeum Narodowe Sztuki Nowoczesnej, Kioto, 1986
Pawilon Naukowy TEP'IA, Tokio, 1989
Centrum Kongresowe Makuhari Messe, prefektura Chiba (Japonia), 1989 i 1998
Stołeczna sala sportowa, Tokio, 1990
Centrum Sztuki Yerba Buena Gardens, San Francisco, 1993
Kościół chrześcijański w Tokio, 1995
Pływający pawilon, Groningen, 1996
Biurowiec Solitaire w Düsseldorfie, 2001
TV Asahi, Tokio, 2003
Kompleks Global Gate, Düsseldorf, 2000-2006
Rozbudowa MIT Media Lab przy Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, (Massachusetts), 2010
Tower 4 na dawnym terenie World Trade Center w Nowym Jorku (w trakcie budowy, planowane ukończenie w 2013 r.)
Zespół mieszkaniowo-usługowy Hillside Terrace (fazy I-VI), Tokio, 1969-92
Stołeczna sala sportowa, Tokio, 1990
TV Asahi, Tokio
Rozbudowa MIT Media Lab przy Massachusetts Institute of Technology
Centrum Sztuki Yerba Buena Gardens, San Francisco







Komentarze:
Dodaj komentarz do artykułu »

 



„Uczynić świat lepszym” - wywiad z Helmutem Jahn' em. Fragment wywiadu Marzeny Mróz z Helmutem Jahn’em –...
Architektura nowoczesna. Wykłady. Frank Lloyd Wright. Architektura nowoczesna to cykl sześciu wykładów, które Wright...
Manuel de Landa - Filozofia formy, a modelowanie komputerowe. Chciałbym przeciwstawić tutaj dwie filozofie projektowania lub, co...
Michael Grab i sztuka Zen. Michael Grab urodził się w 1984 roku w...
Na wspólnym gruncie . 'Dobra architektura rodzi się ze współpracy' – mówi...
Ku LED-owej rewolucji . W związku z europejskimi regulacjami do 2016 roku...
Oskar Hansen - Pragmatyzm Utopii. Rozmawia Czesław Bielecki Myśl architektoniczna dnia dzisiej­szego...
Za 'sztukę budowania rzeczy'. 'Architektura to sztuka budowana rzeczy' – takim artystycznym...
Budowanie światłem. David Chipperfield wzbudził w ostatnim czasie zainteresowanie nie...
Najlepszy dom świata. Pytanie o to, jak powinny wyglądać domy XXI...
Londyńska kariera Zahy. W tym roku Zaha Hadid po raz drugi...
Oświetlenie LED - dobre czy niedobre?. Odkąd nowoczesna technologia oświetleniowa LED (Light Emitting Diode)...
Najważniejsze decyzje pozostaną w rękach architekta. Rozmowa z architektem Przemysławem Jaworskim – Jawor Design...
Refleksja i megastruktura. W 2010 roku minęło 50 lat od ogłoszenia...
Surrealista z piłą łańcuchową. Projektowane przez niego budynku wyglądają, jakby do ziemskiej...
Śmiały i świeży. Jest najbardziej znanym młodym, duńskim architektem. Ma 38...
Racjonalny elegant. Brytyjski architekt Sir David Chipperfield został kolejnym laureatem...
Kolej na Holla. Do swojej kolekcji prestiżowych nagród Steven Holl może...
Architekt średnicowy. W przyszłym tygodniu swoje setne urodziny obchodziłby Arseniusz...
Układanie puzzli. Najbardziej interesuje mnie łączenie w ramach jednego projektu...
Konteksty architektury. Najbliżej nam do architektury wchodzącej w dobre relacje...
Odkrywanie światów. Rola architekta polega na dawaniu odpowiedzi, wskazywaniu...
Architektura nie jest dla architektów. Rozmowa z Danielem LibeskindemPana kariera zawodowa przebiegała...
Budowanie „miejsc”. 21 października Daniel Libeskind przyjedzie do Polski i...
Antonio Gaudi. Urodził się 25 czerwca 1852 roku, zmarł 10...
Profesor Jerzy Sołtan. Profesor Jerzy Sołtan urodził się w 1913 roku...
Nieprzewidywalna Zaha Hadid. W roku 2000 Zaha Hadid zaprojektowała Centrum Sztuki...
Najważniejsze jest budowanie. Piotr Szaroszyk - dopieszczony minimalista Gdy tylko...
Dominik Merlini. Architekt Stanisława Augusta Dominik Merlini, architekt włoskiego pochodzenia urodził...
Don Kichot z Łodzi. Daniel Libeskind zażądał zachowania w architekturze pamięci o...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A


Przestrzeń złapana w sieci | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Polityka prwatności | Kontakt