www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:


Najlepszy dom świata

 

Pytanie o to, jak powinny wyglądać domy XXI wieku, co jakiś czas powraca w konkursach i dyskusjach architektonicznych. Jednym z najczęściej podkreślanych aspektów budynków mieszkalnych – zarówno jedno, jak i wielorodzinnych – są walory ekologiczne i ekonomiczne. Nic więc dziwnego, że wybierając najlepszy dom świata, który może wyznaczyć standardy dla tego typu architektury, jury drugiej edycji organizowanego przez magazyn Architectural Review konkursu AR House Award 2011 palmę pierwszeństwa przyznało pasywnemu domowi 'Just K, Zero energy house' w Tübingen w Niemczech zaprojektowanemu przez młodą pracownię Amunt Architekten Martenson, Nagel und Thiessen.


Jednorodzinny dom 'Just K' został przez jury uznany za archetyp współczesnej podmiejskiej willi, u którego podstawy leży innowacyjne podejście do materiałów, form, kontekstu i wykorzystania energii. 'Just K' to dom pasywny zbudowany z drewnianych prefabrykatów. Więcej o budynku.

W poniższym wywiadzie autorzy projektu: Bjorn Martenson, Sonja Nagel i Jan Theissen wyjaśniają, dlaczego zbudowali dom o monolitycznej, drewnianej konstrukcji, co dla nich znaczy idea zrównoważonego rozwoju, a także na czy polega różnica między projektowaniem budynków publicznych a domów prywatnych.


Czy możecie wyjaśnić, co decyduje o wyjątkowości domu 'Just K'?

Björn Martenson: 'Just K' jest próbą odpowiedzi na pozornie sprzeczne wymagania: zaprojektowania na małej działce domu wykorzystującego pasywne metody ogrzewania, który jednocześnie będzie odpowiedni i komfortowy dla sześcioosobowej rodziny. A wszystko to przy ograniczonym budżecie.

W konstrukcji budynku użyliście przede wszystkim drewna. Dlaczego?

Jan Theissen: Biorąc pod uwagę zasady zrównoważonego rozwoju, fizyczne wymagania domu pasywnego oraz konieczność maksymalnego skrócenia czasu budowy poprzez użycie prefabrykatów, zdecydowaliśmy się zbudować dom z drewna. Będąc budulcem odnawialnym, drewno ma doskonały bilans energetyczny, co sprawia, że jest jednym z najbardziej ekologicznych materiałów, jakimi może się posługiwać architektura.

Uznaliśmy też, że wyeksponowanie wewnątrz domu elementów konstrukcji z klejonego drewna wprowadzi przytulną, ciepłą atmosferę. Dlatego dążyliśmy do pozostawienia drewna w jak najbardziej naturalnej postaci, poddając je jedynie wybieleniu i działaniu mydła, żeby zachować jego jasny kolor, który określa charakter pomieszczeń w części wspólnej domu.

Projektowanie w myśl zasad zrównoważonego rozwoju nie polega jednak wyłącznie na wyborze materiału. Jaką rolę w waszym projekcie pełni plan domu i układ pomieszczeń funkcjonalnych, jak łazienki czy kuchnia?

Sonja Nagel: Biorąc pod uwagę kuchnię, która jest integralną częścią zasadniczej przestrzeni mieszkalnej, można zobaczyć, w jaki sposób zoptymalizowaliśmy rozkład domu pod względem wykorzystania przestrzeni, jej funkcjonalności i elastyczności. Chcieliśmy osiągnąć maksimum walorów przestrzennych przy minimalnym użyciu materiałów.

Różne sfery funkcjonalne składające się na główną przestrzeń mieszkalną – obniżony dziedziniec, strefa wejściowa, kuchnia, jadalnia, balkon, pokój dzienny, małe biuro, miejsca do siedzenia pod oknami i klatka schodowa – zazębiając się z sobą, tworząc przestrzeń, która pozwala użytkownikom na jej różnorodne wykorzystanie, a także daje wrażenie przestronności, mimo że powierzchnia domu wcale nie jest duża – to zaledwie 138 m2 na sześć osób. Łazienki są oczywiście dołączone do tej otwartej przestrzeni jako wydzielone pomieszczenia.


W jaki sposób zaprojektowaliście łazienki? Jak pogodziliście relacje między designem, funkcją i wybranym materiałem?


Sonja Nagel: Łazienki zostały przez nas zaprojektowane zgodnie z nadrzędną ideą przyjętą dla całego domu. Skoro w całym domu widoczne są drewniane powierzchnie, tak samo jest w łazienkach. Ponieważ drewno jest w nich narażone na kontakt z wodą i większą wilgoć, zostało pokryte warstwą poliuretanu. Wymagania klienta i ograniczenia budżetowe zadecydowały o wyborze wyposażenia, które przede wszystkim miało być funkcjonalne.

Nagroda AR House podkreśla lekceważoną często rolę domów prywatnych w wyznaczaniu nowych trendów w architekturze. Na czym według was polega największa różnica między projektowaniem budynków prywatnych i publicznych?

Jan Theissen: Według nas, w przypadku domów prywatnych znacznie ważniejsze są kwestie funkcjonalności i potrzeba trwałości. Podczas projektowania musimy także uwzględniać specyficzne potrzeby i oczekiwania klientów, co oznacza, że możemy stworzyć bardziej indywidualną, unikatową przestrzeń i więcej uwagi poświęcić detalom. W przypadku budynków publicznych zaczyna się od bardziej ogólnych idei. Jednocześnie, jesteśmy pewni, że względy ekologiczne i ekonomiczne wykorzystanie materiałów i energii w architekturze i samym procesie budowlanym będzie w przyszłości odgrywało dużą rolę w obu sektorach – prywatnym i publicznym.

Źródło: dailytonic.com
Fot: Brigida González







Komentarze:
Dodaj komentarz do artykułu »

 



„Uczynić świat lepszym” - wywiad z Helmutem Jahn' em. Fragment wywiadu Marzeny Mróz z Helmutem Jahn’em –...
Architektura nowoczesna. Wykłady. Frank Lloyd Wright. Architektura nowoczesna to cykl sześciu wykładów, które Wright...
Manuel de Landa - Filozofia formy, a modelowanie komputerowe. Chciałbym przeciwstawić tutaj dwie filozofie projektowania lub, co...
Michael Grab i sztuka Zen. Michael Grab urodził się w 1984 roku w...
Na wspólnym gruncie . 'Dobra architektura rodzi się ze współpracy' – mówi...
Ku LED-owej rewolucji . W związku z europejskimi regulacjami do 2016 roku...
Oskar Hansen - Pragmatyzm Utopii. Rozmawia Czesław Bielecki Myśl architektoniczna dnia dzisiej­szego...
Za 'sztukę budowania rzeczy'. 'Architektura to sztuka budowana rzeczy' – takim artystycznym...
Budowanie światłem. David Chipperfield wzbudził w ostatnim czasie zainteresowanie nie...
Najlepszy dom świata. Pytanie o to, jak powinny wyglądać domy XXI...
Londyńska kariera Zahy. W tym roku Zaha Hadid po raz drugi...
Oświetlenie LED - dobre czy niedobre?. Odkąd nowoczesna technologia oświetleniowa LED (Light Emitting Diode)...
Najważniejsze decyzje pozostaną w rękach architekta. Rozmowa z architektem Przemysławem Jaworskim – Jawor Design...
Refleksja i megastruktura. W 2010 roku minęło 50 lat od ogłoszenia...
Surrealista z piłą łańcuchową. Projektowane przez niego budynku wyglądają, jakby do ziemskiej...
Śmiały i świeży. Jest najbardziej znanym młodym, duńskim architektem. Ma 38...
Racjonalny elegant. Brytyjski architekt Sir David Chipperfield został kolejnym laureatem...
Kolej na Holla. Do swojej kolekcji prestiżowych nagród Steven Holl może...
Architekt średnicowy. W przyszłym tygodniu swoje setne urodziny obchodziłby Arseniusz...
Układanie puzzli. Najbardziej interesuje mnie łączenie w ramach jednego projektu...
Konteksty architektury. Najbliżej nam do architektury wchodzącej w dobre relacje...
Odkrywanie światów. Rola architekta polega na dawaniu odpowiedzi, wskazywaniu...
Architektura nie jest dla architektów. Rozmowa z Danielem LibeskindemPana kariera zawodowa przebiegała...
Budowanie „miejsc”. 21 października Daniel Libeskind przyjedzie do Polski i...
Antonio Gaudi. Urodził się 25 czerwca 1852 roku, zmarł 10...
Profesor Jerzy Sołtan. Profesor Jerzy Sołtan urodził się w 1913 roku...
Nieprzewidywalna Zaha Hadid. W roku 2000 Zaha Hadid zaprojektowała Centrum Sztuki...
Najważniejsze jest budowanie. Piotr Szaroszyk - dopieszczony minimalista Gdy tylko...
Dominik Merlini. Architekt Stanisława Augusta Dominik Merlini, architekt włoskiego pochodzenia urodził...
Don Kichot z Łodzi. Daniel Libeskind zażądał zachowania w architekturze pamięci o...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A


Przestrzeń złapana w sieci | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Polityka prwatności | Kontakt