www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:


Jems Architekci

 
Biało i zielono
JEMS – ARCHITEKCI

Biuro projektowe JEMS Architekci zostało utworzone w 1988 roku, jednakże zespół architektoniczny kierowany przez Partnerów JEMS działa nieprzerwanie od 1980 roku, będąc jedną z pierwszych prywatnych pracowni projektowych działających na rynku warszawskim. Firmę prowadzą wspólnicy: architekci, absolwenci Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej - Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Jerzy Szczepanik-Dzikowski i Marcin Sadowski oraz Wojciech Zych - Prezes Zarządu odpowiadający za kwestie formalno-prawne i finanse. W 2003 roku do Zarządu dołączyli architekci partnerzy: Paweł Majkusiak i Andrzej Sidorowicz, a w 2006 roku - Marek Moskal.
W ciągu kilkunastu lat swojej działalności JEMS z niewielkiego studia projektowego przeistoczył się w zespół architektoniczny liczący blisko 50 osób. Partnerzy wraz z architektami prowadzącymi poszczególne tematy odpowiadają za całość procesu projektowego i budowę, kierując pracami zespołu specjalistów. JEMS współpracuje z liczącymi się biurami projektowymi, projektantami, konsultantami wszystkich specjalności. Od połowy 2004 roku pracownia architektoniczna mieści się w zaprojektowanym przez siebie budynku przy ul. Gagarina w Warszawie.
Spółka JEMS jest laureatem wielu prestiżowych nagród architektonicznych. W 2000 roku budynek przy ul. Hozjusza w Warszawie zdobył nagrodę główną w konkursie na najlepszy budynek mieszkalny w latach 1989-1999. Rok 2002 zaowocował przyznaniem Nagrody Honorowej SARP za wkład w rozwój architektury polskiej. Siedziba Agory SA w Warszawie była nagradzana aż dwukrotnie: po raz pierwszy za najlepszy budynek zrealizowany w 2002 roku, a także w konkursie na najlepszy budynek użyteczności publicznej 2002/2003.
Twórczość zespołu JEMS stanowi kontynuację tradycji modernizmu oraz reprezentuje walory społecznej i kulturowej wrażliwości. Każdy ich projekt jest starannie przemyślany i dostosowany do funkcji obiektu i indywidualnych oczekiwań klienta. W projektach spółki czytelne jest dążenie do odnalezienia tego, co specyficzne dla poszczególnych typów architektonicznych. Według architektów bardzo ważne jest zdefiniowanie tematu, tak aby stał się inspiracją dla poszukiwań twórczych. W swoich pracach czerpią zarówno z otaczającej rzeczywistości, jak i doświadczeń przeszłości. Duże znaczenie ma nie tylko kontekst architektoniczny projektowanego budynku, ale przede wszystkim analiza wielowarstwowych wątków rzeczywistości, a nawet świadomość pewnych ograniczeń. Stało się to punktem wyjścia w poszukiwaniu nieschematycznych rozwiązań architektonicznych.
Warszawskie realizacje JEMS, takie jak: siedziba Kredyt Banku przy ul. Giełdowej, domy mieszkalne przy ul. Tagore i Akacjowej, centrum biurowe Mokotów Business Park czy budynek AGORA SA wyróżniają się nowoczesnością, racjonalnością, funkcjonalnością, elegancją oraz znakomitym wpisaniem obiektów w otoczenie. W budynkach projektowanych przez JEMS mamy również do czynienia z pewnym porządkiem, tektoniką, fascynacją naturalnymi możliwościami materiałów czy światła. W tym kontekście projekty te odwołują się w pewnym stopniu do architektury high-tech: we wnętrzach biurowców pojawiają się elastyczne „open space'y”, a dzięki przeszklonym powierzchniom i wewnętrznym dziedzińcom budynek jest transparentny nie tylko w ramach jednej kondygnacji, ale również pomiędzy poszczególnymi kondygnacjami.
Wygrana w konkursie SARP z 1988 roku na projekt zagospodarowania przestrzennego placu Piłsudskiego oraz zabudowę jego północnej pierzei dała początek działalności pracowni jako grupy JEMS Architekci. Ustalone wówczas schematy regulacji do dzisiaj są podstawą studiów i projektów realizacyjnych tego fragmentu Warszawy. Wśród założeń projektowych było m.in. odtworzenie ulicy Wierzbowej w jej przedwojennym przebiegu.

Zielony funkcjonalizm

Zrealizowana przez JEMS siedziba Agory SA robi wrażenie zamkniętych, uporządkowanych form - dwóch prostopadłościanów, co stanowi odpowiedź na chaos przestrzenny najbliższego sąsiedztwa. Praktycznie cały budynek jest „otwartą strukturą". Zrezygnowano z typowo biurowego oświetlenia na rzecz mniejszych źródeł światła oraz zastosowano system gęsto rozmieszczonych wewnętrznych atriów-ogrodów i zewnętrznych dziedzińców z elementami zieleni i wody. Stworzenie zielonych, zacienionych dziedzińców nie jest pomysłem nowym - to koncepcja znana między innymi z renesansowych pałaców.

„W Agorze zależało nam na tym, żeby uzyskać elastyczność wykorzystania powierzchni biurową - mówi Maciej Miłobędzki, jeden z właścicieli biura. - Tam gdzie zespoły pracowników organizowane są do konkretnych, bieżących zadań i zmieniają często swoją wielkość, należy zaprojektować biuro, które nie ma sztywnego układu, ale daje możliwości ciągłych zmian aranżacji”.

Koncepcja architektoniczna budynku Spectry (przeznaczonego dla grupy firm farmaceutycznych) jest w pewnym sensie rozwinięciem idei zastosowanej w budynku Agory, ale w bardziej „sterylnej" i uporządkowanej formie. Także tu przestrzeń biurowca zorganizowano wokół dziedzińca-ogrodu, który umożliwia dostęp do światła dziennego i zieleni. Elewacje tworzą trójwymiarową, silnie światłocieniową kompozycję dwóch nakładających się na siebie płaszczyzn: aluminiowej siatki w kolorze grafitowym, perforowanej gęstym rytmem pionowych otworów okiennych i zewnętrznej powłoki - kraty z płyt jasnego piaskowca.
Z przeznaczenia budynku Kredyt Banku wynika jego specyficzny, reprezentacyjny charakter. Naturalnie trójkondygnacyjne wewnętrzne atria-ogrody zaprojektowano tak, aby zieleń współtworzyła wewnętrzny klimat biur. Urozmaiconą tektonikę biurowca tworzą prostopadłościenne bryły, na przemian szklane i kamienne. Niestandardowym rozwiązaniem w tego typu budynkach jest fasada składająca się z dwóch tafli szkła. W dzisiejszych biurowcach - paradoksalnie - problemem nie jest brak ciepła, ale jego nadmiar. Z tego punktu widzenia właściwym rozwiązaniem było zastosowanie podwójnej fasady, która stanowi przeszkodę dla ciepła. Ponadto ta transparentna elewacja daje wrażenie niezwykłej lekkości całego budynku, a widoczna pomiędzy taflami szkła struktura systemów żaluzji i klap kontrolujących obieg powietrza, podkreśla nawiązanie budynku do architektury high-tech.

Biały modernizm

Najistotniejszą wartością lokalizacji i wyznacznikiem kontekstu miejsca dla Domu na Bielanach jest jego położenie na krawędzi Skarpy Warszawskiej. Jest to prosty dom jednorodzinny o kubicznej bryle, zwieńczonej wydatnym gzymsem, który stanowi czytelne nawiązanie do architektury włoskich willi czy Otto Wagnera. Powiązanie z otoczeniem podkreślają faktury podłóg parteru i tarasu, które wiernie korespondują z podziałami stolarki okiennej i kamiennych fasad. Analogiczne formy kształtowania bryły możemy odnaleźć w budynkach osiedla mieszkaniowego Józefosław w Piasecznie.
Powściągliwy charakter architektury budynku mieszkalnego przy ul. Fałata jest próbą dialogu z sąsiadującą zabudową – międzywojennym zespołem mieszkaniowym spółdzielni „Szare Domy". Horyzontalne przeszklenia okien balkonowych, zestawienie kontrastujących ze sobą faktur i materiałów: drewna, tynku i szarej cegły w znacznym stopni decydują o wyrazie elewacji.
Podobnie zespół zabudowy mieszkalnej przy ul. Hozjusza został podporządkowany charakterowi otoczenia. Zarówno skala zabudowy, jak i rozwiązania architektoniczne nawiązują do modernistycznej architektury okresu międzywojennego, charakterystycznej dla tej części Żoliborza. Zespół składa się zasadniczo z dwóch typów zabudowy - domów wielorodzinnych, formowanych jako tzw. „wille miejskie" oraz domów bliźniaczych. Kompozycje całości oparto na wewnętrznej ulicy pełniącej zarówno funkcję dojścia do poszczególnych budynków, jak również przestrzeni rekreacyjnej - dziedzińca - dla mieszkańców.
Z innymi zadaniami projektowymi musieli zmierzyć się architekci projektując Dom Przyszłości. Uzyskanie pełnego kontaktu z otoczeniem przy równoczesnym zapewnieniu intymności i wyizolowania było jednym z podstawowych założeń projektowych. Architektura budynku odwołuje się do „klasycznych" zasad budowy formy i planu. Zbudowany dla prywatnego Inwestora dom jest rozwinięciem projektu nagrodzonego pierwszą nagrodą w konkursie fundacji „Dom Dostępny" i miesięcznika „Murator" na projekt „Domu przyszłości" (2000 rok).

Krajobrazowe fasady

Efekty umożliwiające różnorodny odbiór budynku pojawiają się również w projektach architektonicznych spółki, wśród których szczególnie wyróżniają się Nowe Biura w Krakowie. Od strony ulicy zaplanowano fasadę, którą tworzyć będzie jednorodny, światłocieniowy rytm kamiennych glifów okiennych, co pozwoli uzyskać elewację z bliska transparentną, z oddali pełną. Natomiast od wnętrza kwartału ma powstać „miękka”, krajobrazowa fasada. Pełne ściany szczytowe będą otwierać się kulisami na widoki dziedzińca ogrodu pomiędzy blokami biur, którego charakter ma współtworzyć pokryta roślinnością, lekka struktura nad wykopem ulicy. Pomimo zróżnicowania elewacje będą operować jednorodnym detalem i tymi samymi materiałami: jasnym kamieniem glifów okiennych i tytanową, oksydowaną blachą pasów stropowych i ram okiennych.
Charakterystyczne dla pracowni JEMS zamiłowanie do przyrody, krajobrazu czy światła pokazuje także projekt Wilanowskiego Parku Technologicznego. Budynek wtopiony został w parkowy krajobraz otoczenia łamaną geometrią planu i bryły. Integralną częścią przestrzeni biurowej jest tu zarówno roślinność rosnąca wewnątrz, jak i na zewnątrz, trawiasty dach czy drewniane tarasy. Dodatkowo odbicia w łamanych taflach przeszkleń dematerializują formę, która staje się tłem dla otaczającej budynek zieleni.

Partnerzy


 Olgierd Jagiełło (ur. 1947) - w 1979 Akademie Sztuk Pięknych w Warszawie W lalach 1984-1989 prowadził wspólnie z Jerzym Szczepanikiem-Dzikowskim pracownie autorską w ramach Spółdzielni Pracy Twórczej Architektów Plastyków. W 1983 roku razem z Maciejem Miłobędzkim i Jerzym Szczepanikiem-Dzikowskim założył spółkę JEMS.
Najważniejsze realizacje:
Centrum BMW w Warszawie - 1993
Budynek mieszkalny, ul. Polna w Warszawie - 2001
Budynek mieszkalny, ul. Ateńska w Warszawie - 2001
Zespól apartamentów „Przy Oranżerii", ul. Biały Kamień w Warszawie - 2002
Zespól mieszkalny przy ul. Stryjeńskich w Warszawie - 2004
Budynek mieszkalny M2, ul. Słomińskiego w Warszawie - 2000
Zespól apartamentów „Przy Oranżerii" (II etap), ul. Biały Kamień - 2000
Budynek mieszkalny, ul. Niedźwiedzia w Warszawie - 2000

 Maciej Miłobędzki (ur. 1959) - W lalach 1984-1983 pracował w Spółdzielni Pracy Twórczej Architektów Plastyków. W 1983 roku razem z Olgierdem Jagiełły i Jerzym
Szczepanikiem-Dzikowskim założył spółkę JEMS. Od tej pory cala jego działalność jest związana z tą właśnie pracownią.
Najważniejsze realizacje:
Osiedle przy ul. Hozjusza w Warszawie - 1993
Siedziba Agory SA przy ul. Czerskiej w Warszawie - 2000
Budynek biurowo-mieszkalny, rondo Radosława (dawniej Babka) w Warszawie - 2001
Budynek mieszkalny, ul. Tagore'a w Warszawie - 2001
Dom Przyszłości, Choszczówka, Warszawa - 2003
Budynek biurowy Spectra, ul. Borowiecka w Warszawie – 2000

 Jerzy Szczepanik-Dzikowski (ur. 1945) - wraz z Ludwikiem Borawskim i Andrzejem Szkopem, zwyciężył w konkursie architektonicznym na osiedle Ursynów Północny. W latach osiemdziesiątych w Biurze Planowania Rozwoju Warszawy współtworzył plany pasma północnego – zespołu dzielnic, który miał rozciągać się od Tarchomina po Nowy Dwór Mazowiecki.
Najważniejsze realizacje:
Ursynów Północny - Zespół miezkalny 1972-1979
GTC Mokotów Business Park - budynki SATURN, MERCURY, MARS, NEPTUN,
ORION, SYRIUSZ -1995-2004
Siedziba Agory SA, w Warszawie - 2002
Dom jednorodzinny na Bielanach w Warszawie - 2005

 Marcin Sadowski (ur. 1965) – dołączył do pracowni JEMS w 1993 roku.
Najważniejsze realizacje:
GTC Mokotów Business Park - budynki SATURN, MERCURY, MARS, NEPTUN,
ORION, SYRIUSZ, TAURUS - 1995-2000
Budynek mieszkalno-usługowy, rondo Radosława (dawniej Babka)
w Warszawie - 2001
Siedziba Kredyt Banku, ul. Kasprzaka w Warszawie - 2003
Osiedle domów jednorodzinnych w Mogilanach koło Krakowa - 2005
Budynek biurowy Allianz, ul. Rodziny Hiszpańskich w Warszawie - 2006
Budynek biurowy Topaz, ul. Rodziny Hiszpańskich w Warszawie - 2006

Małgorzata Drozdowska







Komentarze:
» Polska
Dodaj komentarz do artykułu »

 



Witold Cęckiewicz – laureat Honorowej Nagrody SARP z 1980 roku. Witold Cęckiewicz urodził się w 1924 roku; w...
Witold Korski, laureat Honorowej Nagrody SARP z 1990 roku. Witold Korski urodził się 25 lipca 1918 roku...
Romuald Loegler – laureat Honorowej Nagrody SARP 1994. Romuald Loegler urodził się w 1940 roku. 24...
Maciej Gintowt, laureat Nagrody SARP 1989. Hala widowiskowo - sportowa Spodek w Katowicach Maciej...
Szczepan Baum – laureat Nagrody Honorowej SARP 1991. Szczepan Baum urodził się 25 grudnia 1931 w...
Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý – laureaci Nagrody Honorowej SARP 2009. Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Krzysztof...
Honorowa Nagroda SARP w rękach Arch-Deco. Honorowa Nagroda SARP przyznawana jest od 1966 roku...
Jadwiga Grabowska-Hawrylak. Jadwiga Grabowska-Hawrylak jest dziewiątym laureatem Honorowej Nagrody...
Romuald Gutt. Mozart modernizmu Romuald Gutt – Nagroda Honorowa SARP 1966 „Wie...
Jems Architekci. Biało i zielono JEMS – ARCHITEKCI Biuro projektowe JEMS Architekci...
Edmund Małachowicz - 2001. Niepokorny Profesor Edmund Małachowicz Urodzony w 1925 r....
Tadeusz Maria Zipser - 1986. Sakralne narracje Tadeusz Maria Zipser Z osobowością takiego formatu...
Jerzy Gurawski - 2007. Jestem projektantem rzeczy nieprawdopodobnych - rozmowa z Jerzym Gurawskim...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A


Przestrzeń złapana w sieci | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Polityka prwatności | Kontakt