www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:


Prezentacja laureata nagrody Pritzkera w 1993 roku

 
Fumihiko Maki
Fumihiko Maki urodził się 6 września 1928 roku w Tokio. Jest drugim japońskim architektem, po Kenzo Tange, uhonorowanym nagrodą Pritzkera.
Podobnie jak Tange, Maki ukończył w 1952 roku architekturę na Uniersytecie Tokijskim. Następnie studiował na Akademii Sztuki Cranbrook w Michigan. Rok nauki w Akademii miał dla niego niemałe znaczenie dzięki wpływowi Eliel'a Saarinen'a, jego programu i jego sposobu projektowania. Na Uniwersytecie Harvarda, Maki uzyskał tytuł magistra. Pierwszymi pracowniami, z którymi współpracował były "Skidemore, Owings i Merrill" w Nowym Jorku oraz "Sert Jackson i Partnerzy" w Cambridge.
W 1956 roku przyjął posadę asystenta profesora na Wydziale Architektury Uniwersytetu Waszyngtońskiego. Wtedy też otrzymał również pierwsze swoje zlecenie - projekt Steinberg Hall - Akademickie Centrum Sztuki. W 1965 roku powrócił do Japonii, gdzie w Tokio założył własną firmę - Maki i Partnerzy.
Przeważająca większość jego prac została zrealizowana w Japonii, chociaż nieustannie pracuje nad licznymi zleceniami zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych. Pierwszym zrealizowanym projektem europejskim jest kompleks biurowców Isar Buro Park niedaleko Monachium w Niemczech.
Maki wyraĄnie określa siebie jako modernistę. Jego struktury zmierzają w kierunku metalu, betonu i szkła - klasycznym materiałom epoki modernizmu. Jednak jego paleta obejmuje również takie materiały jak mozaikową dachówkę, anodowane aluminium czy stal nierdzewną. Razem z wieloma innymi architektami japońskimi, Maki wykazuje stałe zainteresowanie nową technologią, będącą częścią języka projektowania.
Dzięki grupie "Metabolistów", której był jednym z założycieli w 1960 roku, jego nazwisko łączone jest z grupą miejskich urbanistów. Jednakże, jego budowle nie są tylko, jak sam to określił, "megastrukturami". Cytując za Billem Lacy, sekretarzem nagrody Pritzkera i autorem książki "100 współczesnych architektów": "Jego gigantyczny Nippon Convention Center w Tokio pokazuje, jak olbrzymi budynek może posiadać jakość, która w epoce modernizmu zaginęła w rozległych megastrukturach. Centrum było wzorowane na prototypie japońskiej społeczności osiedlającej się między wzgórzami. Założeniem było nadanie kierunku miejskiej ekspansji na tym obszarze. Ogromny rozmiar i wyróżniająca się sylwetka, sprawiają, że jest to góra stworzona przez człowieka na płaskiej topografii."
Maki porównuje Tokio do Manhattanu, gdzie dynamiczne i statyczne elementy są w ciągłym konflikcie. Podstawowym celem architektury jest dla niego tworzenie przestrzeni, aby służyły społeczeństwu. Aby to osiągnąć, architekt musi rozumieć ludzką twórczość z punktu widzenia historii, środowiska i zmieniających się trendów. Musi także znać istniejące relacje między ludzką działalnością a przestrzenią i procesem architektonicznym poprzez stosowanie środków odpowiednich dla ich rozwoju.

Jury

Fumihiko Maki jest japońskim architektem, którego praca, inteligentna i artystyczna w swej koncepcji i ekspresji, wykonana jest z ogromną starannością.
Jest modernistą, któremu udało połączyć się to, co najlepsze w kulturze Wschodu i Zachodu. Dzięki temu stworzył architekturę reprezentującą wielowiekową tradycję swojej ojczyzny, a przy tym wykorzystującą współczesne materiały I metody budowania.
Jego pierwsze zetknięcie z nowoczesną architekturą miało miejsce w 1930 roku, w Tokio, gdzie kilku pionierów architektury łączyło styl tradycyjny z europejskim. Po uzyskaniu dyplomu na Uniwersytecie Tokijskim wyjechał do USA na dalsze studia w Akademii Sztuki Cranbrook i na Uniwersytecie Harvarda, gdzie jego profesorem był Jose Luis Sert. PóĄniej uczył na Uniwersytecie Waszyngtona, gdzie jako młody profesor zaprojektował swój pierwszy budynek. Te wczesne doświadczenia stały się podwaliną unikalnego stylu Maki, który odzwierciedla jego kosmopolityczny sposób widzenia świata.
Maki wyrażał stale zainteresowanie "częścią" i "całością", co dobrze opisuje jeden ze jego celów: osiągnięcie dynamiki, która czasami łączy w sobie sprzeczne masy, przestrzenie i materiały. Technika wykorzystania światła jest opanowana po mistrzowsku. Światło jest prawie tak namacalnym składnikiem każdego jego projektu, jak ściany i dach. W każdym budynku poszukuje sposobu, aby przezroczystość, prześwietlenie i nieprzejrzystość mogły współistnieć w pełnej harmonii. Według niego "detal jest tym, co nadaje architekturze rytm i skalę".
Jego prace tworzą dorobek, który ogromnie wzbogacił architekturę. Jako płodny autor oraz jako architekt i jako profesor, Maki wniósł znaczący wkład w rozumienie zawodu. Określił tworzenie architektury jako "odkrywanie, nie wynalazek, ale akt kulturowy w odpowiedzi na wspólne wyobrażenie lub wizję czasu". Co więcej, wierzy, że "architekt ma obowiązek pozostawić po sobie budynki, które są wartością kulturową". Otrzymał nagrodę za architekturę, która nie tylko odzwierciedla współczesne trendy, ale której celem jest przetrwanie pomimo przemijającej mody.

Fumihiko Maki

Korzystając z danego czasu, chciałbym opowiedzieć o trzech miastach, które głęboko wpłynęły na mój sposób myślenia o architekturze. Pierwszym z nich jest Tokio, gdzie się urodziłem i wychowałem, gdzie do dzisiaj mieszkam wraz z rodziną i uprawiam architekturę. We wczesnych latach trzydziestych, w czasach mojego dzieciństwa, Tokio miało w sobie wiele z atmosfery i wyglądu poprzedniego wieku. Mieszkałem w Yamanote, "górnym mieście". Tamtejsze ulice były ocienione wielkimi drzewami, ciemne wieczorami, pozbawione bruku. Po deszczu powietrze było nasycone zapachem ziemi i roślinności. Tam, gdzie dziś dominuje ciężki ruch uliczny, ludzie przechadzali się i jeĄdzili na rowerach. W lecie wychodzili z domów i ze sklepów, aby się ochłodzić, i patrzyli, jak dzieci bawią się ogniami sztucznymi, których dĄwięk był słyszalny z dużej odległości. Budynki w Tokio w latach 30. były niewielkie i stonowane kolorystycznie. Większość domów mieszkalnych miała dachy z dachówki i drewniane wykończenie ścian. Budynki publiczne, banki i niektóre ważne budynki handlowe były utrzymane w stylu zachodniego neoklasycyzmu.
Wiele zmieniło się od tamtych czasów. Dzisiejsze Tokio może być nazwane największym skupiskiem wyprodukowanych obiektów przemysłowych z takich materiałów, jak metal, szkło, beton itd. Ta przemiana miasta-ogrodu w miasto uprzemysłowione, która dokonała się przez 50 lat, robi na mnie wrażenie niemal surrealistycznego krajobrazu. Tokio jest realnym przypomnieniem, czego człowiek nie powinien robić. Tak wiele zmian dokonano w imię postępu, ale kosztem dziedzictwa kulturowego. Tokio jest z tego powodu przykładem i doświadczeniem dla przyszłości.
W drugiej kolejności chciałbym przenieść się do Chicago. Chociaż nigdy tam nie mieszkałem, przez wszystkie lata spędzone w USA to miasto było dla mnie symbolem marzeń architektonicznych. Żadne inne miasto nie posiada tak bogatej kolekcji amerykańskiego dziedzictwa architektonicznego. Wspaniałe dzieła Richardsona, Sullivana, Burnhama, Roota i Wrighta prezentują panoramę amerykańskiego modernizmu tego okresu. Nawet w oczach cudzoziemca twarde, męskie elewacje Chicago są wyrazem dumnego indywidualizmu, który jest głęboko zakorzeniony w amerykańskiej tradycji.
Na koniec chciałbym powiedzieć o Pradze, moim trzecim mieście. Po raz pierwszy w życiu odwiedziłem je w 1972 roku. Kilka dni spędzone w Pradze wystarczyło, abym został oczarowany pięknem miasta. Najsilniejsze wrażeniem było jednak nie samo piękno, lecz raczej wrażenie bogatego nawarstwiania się historii i kultury miasta, obecność różnych epok i cywilizacji wyrażająca się w skali miast i dzielnic, bliskie ideałowi, który historyk architektury Christian Norberg Schultz nazwał "kulturą bogatej, wielowarstwowej złożoności". Poza wspaniałymi przykładami architektury różnych okresów niezwykłe nałożenie (lub konstelacja) Starego Miasta, Nowego Miasta, Małego Miasta i Hradczan, a także dzielnic współczesnych tworzy miejską całość i jej architektoniczną kulturę. Jest to dokładnie przeciwieństwo dzisiejszego Tokio. Jeśli jedną z najważniejszych funkcji miasta jest działanie jak aparat pamięci dla ludzi, którzy w nim mieszkają i którzy je odwiedzają, Praga może być miastem idealnym.
I tak opisałem moje związki z trzema miastami. W mojej własnej kryształowej kuli odnalazłem ukryte za nimi trzy ważne przesłania, które powtarzam: dziecięca fantazja, kolektywny indywidualizm i troska o wartości humanistyczne i historyczne. I zastanawiam się, czy nie jest to esencja nowoczesności? Moim celem jest dalsze badanie tego problemu.

Wybrane realizacje

1962
Audytorium Toyota Memorial Hall
Uniwersytet w Nagoi, Japonia
Memorial Hall
Uniwersytet w Chiba, Japonia

1967
Budynek Osaka Rinkai Center
Osaka, Japonia

1968
Uniwersytet Rissho
Kumagaya, Japonia

1969
Master plan Morskiego kompleksu Rekreacyjnego Młodzieży
Tannowa, Osaka, Japonia

1970
Muzeum Archeologiczne
Senboku New Town, Osaka, Japonia

1972
Eksperymentalne tanie domy mieszkalne
Lima, Peru
Międzynarodowa Szkoła St. Mary
Tokio, Japonia
Ambadada japońska
Brasilia, Brazylia
Hiroo Homes Towers, apartamenty i kondominia
Tokio, Japonia

1975
Park Życia Morskiego na EXPO 75
Motobu, Okinawa

1976
Ambasada austriacka, kancelaria i rezydencja ambasadora
Tokio, Japonia

1979
Muzeum Sztuki Iwasaki
Ibusuki, Kanogawa, Japonia
Ambasada duńska
Tokio, Japonia

1981
Nowa biblioteka Uniwersytetu Keio, Kampus Mita
Tokio, Japonia
Renowacja starej biblioteki Keio Uniwersytetu Keio, Kampus Mita
Tokio, Japonia

1985
Międzynarodowy Pawilon Tsukuba EXPO 85
Tsukuba, Ibaragi, Japonia
Spirala
Tokio, Japonia

1986
Muzeum Narodowe Sztuki Współczesnej
Kioto, Japonia

1989
TEPIA
Minato, Tokio, Japonia
Projekt konkursowy Narodowej Biblioteki Francuskiej
Paryż, Francja
Projekt konkursowy terminalu portowego Zeebrugge
Zeebrugge, Belgia

1991
Kyoto Symphony Hall
Kioto, Japonia

1993
Isar Buro Park
Monachium, Niemcy
Centrum Sztuk Wizualnych Yerba Buena Gardens
San Francisco, Kalifornia
Centrum Badawcze YKK
Tokio, Japonia

Fotografie od góry:

Spiral
Tokio, Japonia

Tokyo Metropolitan Gymnasium
Tokio, Japonia

Iwasaki Art Museum
Ibusuki, Japonia








Komentarze:
Dodaj komentarz do artykułu »

 



Frei Otto - Nagroda Pritzkera 2015. Frei Otto, architekt i konstruktor zmarł 9 marca...
Nagroda Pritzkera 2014 - Shigeru Ban, architekt wrażliwy. Fot. Shigeru Ban, fot. Shigeru Ban Architects Jury...
Nagroda Pritzkera 2013 dla Toyo Ito. 71-letni Japończyk, odznaczony 17 marca 2013 najbardziej prestiżową...
Pritzker 2012 jedzie do Chin. Za architekturę bezkompromisową, odpowiedzialną i wyrastającą ze specyficznej...
Wrażliwy i asertywny - Pritzker 2011. Z jednej strony Souto de Moura odrzuca uległość...
SANAA - Pritzker 2010. Razem pracują od ponad 15 lat, konsekwentnie trzymając...
Jørn Utzon. Być jak Jørn Utzon Tegorocznym laureatem nagrody Pritzkera...
Glenn Murcutt. Mistrz zwyczajności Glenn Murcutt jest pierwszym australijskim architektem,...
J. Herzog, P. de Meuron. "Budynek to budynek. Nie może być czytany jak...
Rem Koolhaas. Rem Koolhaas urodził się w 1946 roku. Zgodnie...
Sir Norman Foster. Norman Foster urodził się na przedmieściach Manchesteru w...
Renzo Piano. Jury doceniło humanistyczny charakter jego twórczości, która mistrzostwo...
Sverre Fehn. Sverre Fehn uważany jest za jednego z najwybitniejszych,...
Rafael Moneo. Rafael Moneo urodził się w Tudeli w Hiszpanii...
Tadao Ando. Tadao Ando urodził się w 1941 roku w...
Christian de Portzamparc. Christian de Portzamparc urodził się w 1944 roku...
Fumihiko Maki. Fumihiko Maki urodził się 6 września 1928 roku...
Alvaro Siza. Alvaro Joaqueim de Meio Siza Vieria urodził się...
Robert Venturi. Robert Venturi Robert Venturi urodził się w 1925 roku....
Aldo Rossi. Aldo Rossi Aldo Rossi (1931-1997) urodził się w Mediolanie...
Frank Gehry. Frank Gehry Frank Owen Gehry urodził się w Toronto...
Oscar Niemeyer. Oscar Niemeyer Oscar Niemeyer urodził się w 1907 roku...
Gordon Bunshaft. Gordon Bunshaft (1909-1990) jest identyfikowany z erą drapaczy...
Kenzo Tange. Kenzo Tange Kenzo Tange urodził się w 1913 roku...
Gottfried Boehm. Gottfried Böhm Gottfried Böhm urodził się w Offenbach...
Hans Hollein. Hans Hollein Hans Hollein urodził się w Wiedniu w...
Richard Meier. Richard Meier Richard Meier urodził się w 1934 roku....
Ieoh Ming Pei. Ieoh Ming Pei Ieoh Ming Pei urodził się w...
Kevin Roche. Kevin Roche Kevin Roche urodził się Dublinie w 1922...
James Stirling. James Stirling (1926-1994) urodził się w Glasgow. Dyplom...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A


Przestrzeń złapana w sieci | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Polityka prwatności | Kontakt