www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:


Antonio Gaudi

 
Antonio Gaudi
Urodził się 25 czerwca 1852 roku, zmarł 10 czerwca 1926 roku.

Studiował i działał w Barcelonie, gdzie powstałe większość jego budowli. Początkowo ulegał wpływom eklektyzmu (Casa Vicenz), łącząc i przetwarzając elementy dawnych stylów architektonicznych (Pałac Guell, pałac biskupi w Astorga).

Od około 1890 roku rozwinął własny styl, reprezentujący swoistą odmianę modernizmu, w którym starał się połączyć nowatorstwo rozwiązań konstrukcyjnych (np. zastosowanie łuków parabolicznych), ze swobodnym plastycznym ukształtowaniem bryły budynku. Jego przewodnią ideą było twórcze kontynuowanie osiągnięć architektury gotyku przy zachowaniu jej wewnętrznych, symbolicznych treści. Nawiązując do form organicznych, wprowadzał chętnie do swych budowli płynne, faliste linie, nieregularne rzuty, fantastyczne rzeźbiarsko ukształtowane elementy architektoniczne i bogate efekty kolorystyczne. (Casa Calvet, Casa Battlo, Casa Mila, Parku Guell).

Głównym osiągnięciem jest słynny kościół Sagrada Familia w Barcelonie (którego budowa trwa po dziś dzień).

W całej swojej twórczości projektował głównie domy mieszkalne. Początkowy okres jego prac cechował popularny wówczas eklektyzm, czyli mieszanie cech wszystkich poprzednich stylów. Już wtedy tworzył one jednak pewną swoją odmianę eklektyzmu. Przykładem jest Casa Vincens (Vincens to nazwisko właściciela) - dom zaprojektowany przez Gaudiego, którego budowa trwała w latach 1878 do 1880. Sprawia on wrażenie, jakby był wykonany z małych, zlepionych kamieni albo czegoś w tym stylu. Jest to przykład eklektyzmu "gaudiowskiego". Do innych budowli Antonia tego typu należą m.in.: pałac Güell (1885 - 1889) i pałac biskupi w Astorga (1887 - 1893).

Mniej więcej w latach dziewięćdziesiątych dziewiętnastego wieku w Europie zaczyna panować secesja. Tak więc również w tym czasie Gaudi na stałe porzuca eklektyzm i zaczyna tworzyć w duchu nowego stylu. Nie projektował jednak budowli czysto secesyjnych, ale stworzył swoją odmianę tego stylu. Casa Mila w Barcelonie to przykład już rozwiniętego '"gaudizmu". Secesja Gaudiego wyróżniała się poszukiwaniem przez architekta nowych rozwiązań, głównie technicznych. Poza tym był bardzo zafascynowały architekturą gotyku i ostatnim okresie swojej twórczości bardzo często wplatał do projektów elementy tego stylu. Nie był to bynajmniej historyzm, polegający na kopiowaniu wczesniejszych stylów. Gaudi stworzył w ten sposób coś pośredniego między secesją, a gotykiem. Pragnął dalej rozwijać styl średniowieczny, który nagle został przerwany przez wybuch renesansu.

Jednak Gaudi miał kilka zastrzeżeń do samego gotyku. Przede wszystkim fascynowała go strzelistość wież. Uważał, że duże ilości zdobień, które pojawiały się w późnym gotyku, już były zapowiedzią jego upadku. Antonio postanowił sam przywrócić gotyk, ale wcześniej oczyścić go z tego, co mu się nie podobało. Między innymi za wszelką cenę chciał się pozbyć zewnątrznych łuków przyporowych, tak często pojawiajacych się w francuskich katedrach gotyckich. W tym celu poszukiwał innych rozwiązań technicznych. Łuki owe stosowano, aby przenosić ciężar rezległych sklepień na grunt. Musiały byc budowane, ponieważ wewnętrzne filary nie mogły tego zrobić same, a nie chciano przenosić ciężaru na ściany, by nie rezygnować z dużych okien.

Antonio Gaudi prowadził więc własne, domowe eksperymenty z przenoszeniem cięzarów na różne elementy. W tym celu miał pokój, w którym zawieszone były skomplikowane sieci cieżarków i sznurków. System ten pozwolił Gaudiemu eksperymentować z rozwiązaniami technicznymi i wynajdowanie tych najlepszych bez przeprowadzenia długotrwałych obliczeń ani tym bardziej używania komputerów do wykonywania symulacji wirtualnych.

Owocem tych długotrwałych badań, doswiadczeń i eksperymentów stała się Sagrada Familia - kościół Świętej Rodziny. Był budowany już wcześniej, jednak kiedy kierownictwo nad pracami poświęcono Gaudiemu, stał się on dla niego możliwością spełnienia marzeń związanych z rozwijaniem gotyku. Bryła tego kościoła sprawia wrażenie, jakby była ulepiona z gliny. Dla Gaudiego było to dzieło jego życia. Z tym kościołem wiązane jest najczęściej jego nazwisko.

Gaudi zmarł potrącony przez tramwaj 10 czerwca 1926 roku. Jak sam mawiał "katedry nie buduje jeden człowiek, ale jest ona dziełem wielu pokoleń". Tak jest w przypadku Sagrady Familii. Prace nad jej ukończeniem trwają po dziś dzień. Mimo to stała sie dla Barcelony takim samym symbolem, jakim jest Wieża Eiffla dla Paryża


Casa Mila







Komentarze:
» Gaudi - ankieta
» La Sagrada Familia
» "Artysta" to za mało...
» geniusz-artysta
» komentarz
» Życie dla architektury
» Mistrz Gaudi
» Proszę o więcej
» kocham
» gagaudi
» Gaudi
» galeria
» antonio gaudi
» mało
» zbyt wasko potraktowany
» gaudi - przemyślenia
» CO tak krótko o tak wielkim człowieku?
» konstrukcja pomyslowo
» super
» malo
» komentarz
» Gaudi - wielki architekt
» GENIUSZ przez duże "G"
» Boski Antonio
» czy to możliwe???
» malutko
» antono gaudi
» malo
» gaudi
Dodaj komentarz do artykułu »

 



„Uczynić świat lepszym” - wywiad z Helmutem Jahn' em. Fragment wywiadu Marzeny Mróz z Helmutem Jahn’em –...
Architektura nowoczesna. Wykłady. Frank Lloyd Wright. Architektura nowoczesna to cykl sześciu wykładów, które Wright...
Manuel de Landa - Filozofia formy, a modelowanie komputerowe. Chciałbym przeciwstawić tutaj dwie filozofie projektowania lub, co...
Michael Grab i sztuka Zen. Michael Grab urodził się w 1984 roku w...
Na wspólnym gruncie . 'Dobra architektura rodzi się ze współpracy' – mówi...
Ku LED-owej rewolucji . W związku z europejskimi regulacjami do 2016 roku...
Oskar Hansen - Pragmatyzm Utopii. Rozmawia Czesław Bielecki Myśl architektoniczna dnia dzisiej­szego...
Za 'sztukę budowania rzeczy'. 'Architektura to sztuka budowana rzeczy' – takim artystycznym...
Budowanie światłem. David Chipperfield wzbudził w ostatnim czasie zainteresowanie nie...
Najlepszy dom świata. Pytanie o to, jak powinny wyglądać domy XXI...
Londyńska kariera Zahy. W tym roku Zaha Hadid po raz drugi...
Oświetlenie LED - dobre czy niedobre?. Odkąd nowoczesna technologia oświetleniowa LED (Light Emitting Diode)...
Najważniejsze decyzje pozostaną w rękach architekta. Rozmowa z architektem Przemysławem Jaworskim – Jawor Design...
Refleksja i megastruktura. W 2010 roku minęło 50 lat od ogłoszenia...
Surrealista z piłą łańcuchową. Projektowane przez niego budynku wyglądają, jakby do ziemskiej...
Śmiały i świeży. Jest najbardziej znanym młodym, duńskim architektem. Ma 38...
Racjonalny elegant. Brytyjski architekt Sir David Chipperfield został kolejnym laureatem...
Kolej na Holla. Do swojej kolekcji prestiżowych nagród Steven Holl może...
Architekt średnicowy. W przyszłym tygodniu swoje setne urodziny obchodziłby Arseniusz...
Układanie puzzli. Najbardziej interesuje mnie łączenie w ramach jednego projektu...
Konteksty architektury. Najbliżej nam do architektury wchodzącej w dobre relacje...
Odkrywanie światów. Rola architekta polega na dawaniu odpowiedzi, wskazywaniu...
Architektura nie jest dla architektów. Rozmowa z Danielem LibeskindemPana kariera zawodowa przebiegała...
Budowanie „miejsc”. 21 października Daniel Libeskind przyjedzie do Polski i...
Antonio Gaudi. Urodził się 25 czerwca 1852 roku, zmarł 10...
Profesor Jerzy Sołtan. Profesor Jerzy Sołtan urodził się w 1913 roku...
Nieprzewidywalna Zaha Hadid. W roku 2000 Zaha Hadid zaprojektowała Centrum Sztuki...
Najważniejsze jest budowanie. Piotr Szaroszyk - dopieszczony minimalista Gdy tylko...
Dominik Merlini. Architekt Stanisława Augusta Dominik Merlini, architekt włoskiego pochodzenia urodził...
Don Kichot z Łodzi. Daniel Libeskind zażądał zachowania w architekturze pamięci o...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A


Przestrzeń złapana w sieci | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Polityka prwatności | Kontakt