www.sztuka-architektury.pl       ustaw jako startową       dodaj do ulubionych      

 

szukaj w serwisie:


Kenzo Tange

 
Kenzo Tange

Kenzo Tange urodził się w 1913 roku w Imabari w Japonii. Jako mały chłopiec nie marzył o zawodzie architekta. Dopiero prace Le Corbusiera poruszyły jego wyobraĄnię tak, że w 1935 roku rozpoczął studia na Wydziale Architektury Uniwersytetu Tokijskiego.
Tange był profesorem w Instytucie Technologii w Massachusetts, wykładał także na Harvardzie, Yale, Princeton, na Uniwersytetech w: Waszyngtonie, Berkeley, Alabamie i w Toronto. Od 1949 jest profesorem na Uniwesytecie Tokijskim.
Tange brał udział w rekonstrukcji Hiroszimy. Jego Centrum Pokoju nadało miastu symbolikę światowego centrum walki o pokój. We wszystkich jego projektach przewija się charakterystyczny motyw, który określa jako tworzenie architektury poruszającej ludzkie serca z zachowaniem logicznych form i przestrzeni.
Jury
Mając talent, energię i wystarczająco dużo czasu można z architekta awangardowego stać się klasykiem. Taki właśnie jest szczęśliwy los Kenzo Tange, który w ósmym dziesięcioleciu swego życia jest honorowany jako architekt o międzynarodowej sławie. Jest nie tylko praktykiem, ale i wiodącym teoretykiem architektury i inspirującym nauczycielem; wśród dobrze znanych architektów, którzy studiowali u niego, są Fumihiko Maki i Arata Isozaki. Jego stadiony wybudowane na Igrzyska Olimpijskie w Tokio w 1964 roku, są często zaliczane do najpiękniejszych budynków powstałych w dwudziestym wieku. Przygotowując projekt Tange tworzy kształty, które zachwycają nas, ponieważ wydają się wyrastać z dawnej i mglistej przeszłości, a jednak w zapierający dech sposób są powiązane ze współczesnością.
Kenzo Tange

Ćwierć wieku temu zacząłem mówić o znaczeniu komunikowania i informacji w nowoczesnym społeczeństwie. Powiedziałem, że staną się one ważniejsze niż produkcja. W 1970 roku, z powodu kryzysu energetycznego, nasze wartości (przynajmniej w Japonii) stały się bardziej duchowe niż materialne. Ta zmiana dotyczyła nie tylko architektury, ale także życia codziennego, gdy ludzie zaczęli preferować rzeczy niematerialne. Wraz ze zmniejszeniem znaczenia industrializacji i pojawieniem się społeczeństwa "informacyjno-komunikacyjnego" racjonalna i funkcjonalna filozofia lat 60 zakończyła się, a ludzie dostrzegli rzeczy, które przemawiały do emocji i zmysłów.
W architekturze skończyło się zainteresowanie formami "pudełkowymi" na rzecz budynków, które miały coś do powiedzenia ludzkim emocjom. Nowe potrzeby wpłynęły na sposób projektowania wszystkiego, od małych okien do elewacji budynków. Ten kierunek nazywa się ogólnie postmodernizmem, jednak mam wrażenie, że w swej obecnej postaci postmodernizm jest niczym innym, jak bardziej eklektyczną mieszanką elementów estetyki współczesnej i dawnej, wschodniej i zachodniej, która znalazła się już w stanie stagnacji. Wierzę, że postmodernizm jeszcze nie znalazł, ale że musi znaleĄć wyjście z tego impasu. Dlatego szukam klucza, który pozwoliłby rozwiązać ten problem. Wiem, że zadanie nie jest łatwe.
Uwarunkowania technologiczne mają ogromne znaczenie dla architektury i miast w społeczeństwie informatycznym. Rozwój tak zwanych "inteligentnych budynków" jest tego naturalną konsekwencją i współczesne społeczeństwo będzie wymagało, aby całe dzielnice i miasta stawały się "inteligentne" w taki sam sposób, jak poszczególne budynki.
Innym aspektem architektury i miast w takim społeczeństwie są powiązania zewnętrzne budynków. W społeczeństwie przemysłowym nacisk na koszt i potrzeba funkcjonalnej samowystarczalności pojedynczego budynku sprawiły, że mniej uwagi poświęcano większym jednostkom funkcjonalnym obejmującym sąsiedztwo budynków i otoczenie. Trudno ustalić, który z tych dwóch czynników jest ważniejszy, ale w społeczeństwie, które przykłada wielką wagę do komunikacji związki z otoczeniem muszą odgrywać równie ważną rolę, jak samowystarczalność funkcjonalna poszczególnego budynku.
Wierzę, że rozwój nowego stylu architektonicznego będzie rezultatem dalszych studiów i prac nad trzema składnikami: elementami ludzkimi, zmysłowymi i emocjonalnymi; elementami inteligentnej technologii oraz społeczno-komunikacyjną strukturą przestrzeni. Moim zdaniem dalsze rozważanie tych problemów pomoże nam znaleĄć wyjście z impasu i wyjaśni, jakich budynków i miast oczekuje społeczeństwo informatyczne. Musimy starać się odkryć nowy styl właściwy dla naszych czasów, jeśli chcemy przezwyciężyć eklektyzm obecnych konwencji architektonicznych.

Niektóre realizacje
1949
Hiroshima Peace Center, Hiroszima, Japonia

1955
Sogestsu Art Center, Tokio, Japonia

1955
Kagawa Prefectural Office, Takamatsu, Japonia

1959
Ratusz, Imabari, Japonia

1960
Ratusz, Kurashiki, Japonia
Totsuka Country Clubhouse, Jokohama, Japonia

1961
Domy szeregowe, Ichinomiya, Japonia
Wielkie stadion olimpijski, Tokio, Japonia
Mały stadion olimpijski, Tokio, Japonia
Centrum Prasowo-radiowe Yamanashi Press , Kofu, Japonia

1962
Centrum kulturalne, Nichinan, Japonia
Katedra św. Marii, Tokio, Japonia

1964
Międzynarodowe centrum konferencyjne, Kioto, Japonia
Międzynarorodwy dworzec lotniczy, Kuwejt

1968
Hala zgromadzeń, Shizuoka, Japonia

1972
Hotel Prince Akasaka, Tokio, Japonia

1975
Fiera District, Bolonia, Włochy

1981
Nanyang Technological Institute, Singapur



Zdjęcia realizacji od góry:

National Gymnasium
Tokyo, Japonia

Hiroshima Peace Center
Hiroshima, Japonia

Nanyang Technical Institute
Singapore, Singapur








Komentarze:
» komentarz
Dodaj komentarz do artykułu »

 



Frei Otto - Nagroda Pritzkera 2015. Frei Otto, architekt i konstruktor zmarł 9 marca...
Nagroda Pritzkera 2014 - Shigeru Ban, architekt wrażliwy. Fot. Shigeru Ban, fot. Shigeru Ban Architects Jury...
Nagroda Pritzkera 2013 dla Toyo Ito. 71-letni Japończyk, odznaczony 17 marca 2013 najbardziej prestiżową...
Pritzker 2012 jedzie do Chin. Za architekturę bezkompromisową, odpowiedzialną i wyrastającą ze specyficznej...
Wrażliwy i asertywny - Pritzker 2011. Z jednej strony Souto de Moura odrzuca uległość...
SANAA - Pritzker 2010. Razem pracują od ponad 15 lat, konsekwentnie trzymając...
Jørn Utzon. Być jak Jørn Utzon Tegorocznym laureatem nagrody Pritzkera...
Glenn Murcutt. Mistrz zwyczajności Glenn Murcutt jest pierwszym australijskim architektem,...
J. Herzog, P. de Meuron. "Budynek to budynek. Nie może być czytany jak...
Rem Koolhaas. Rem Koolhaas urodził się w 1946 roku. Zgodnie...
Sir Norman Foster. Norman Foster urodził się na przedmieściach Manchesteru w...
Renzo Piano. Jury doceniło humanistyczny charakter jego twórczości, która mistrzostwo...
Sverre Fehn. Sverre Fehn uważany jest za jednego z najwybitniejszych,...
Rafael Moneo. Rafael Moneo urodził się w Tudeli w Hiszpanii...
Tadao Ando. Tadao Ando urodził się w 1941 roku w...
Christian de Portzamparc. Christian de Portzamparc urodził się w 1944 roku...
Fumihiko Maki. Fumihiko Maki urodził się 6 września 1928 roku...
Alvaro Siza. Alvaro Joaqueim de Meio Siza Vieria urodził się...
Robert Venturi. Robert Venturi Robert Venturi urodził się w 1925 roku....
Aldo Rossi. Aldo Rossi Aldo Rossi (1931-1997) urodził się w Mediolanie...
Frank Gehry. Frank Gehry Frank Owen Gehry urodził się w Toronto...
Oscar Niemeyer. Oscar Niemeyer Oscar Niemeyer urodził się w 1907 roku...
Gordon Bunshaft. Gordon Bunshaft (1909-1990) jest identyfikowany z erą drapaczy...
Kenzo Tange. Kenzo Tange Kenzo Tange urodził się w 1913 roku...
Gottfried Boehm. Gottfried Böhm Gottfried Böhm urodził się w Offenbach...
Hans Hollein. Hans Hollein Hans Hollein urodził się w Wiedniu w...
Richard Meier. Richard Meier Richard Meier urodził się w 1934 roku....
Ieoh Ming Pei. Ieoh Ming Pei Ieoh Ming Pei urodził się w...
Kevin Roche. Kevin Roche Kevin Roche urodził się Dublinie w 1922...
James Stirling. James Stirling (1926-1994) urodził się w Glasgow. Dyplom...





R E K L A M A





Region:
  Status zawodowy:
  Adres e-mail:
 

R E K L A M A


Przestrzeń złapana w sieci | Wizytówki firm | Redakcja | Reklama | Film | Konkursy SZA | Webinaria architektoniczne | Polityka cookies | Polityka prwatności | Kontakt